Guide till en bra köksrenovering

25 apr 2018 | Du vet vad du vill ha och vad det får kosta. Nu gäller det bara att välja hantverkare. Men vad händer om något går snett i renoveringen? Eller om hantverkarna inte håller tidsplanen eller vill ha mer betalt än man avtalat? Konsumentverkets jurist Josephine Slotte ger goda råd.

Det viktigaste rådet för att undvika problemen ovan är att vara noggrann och tydlig.

– Min uppfattning är att de flesta hantverkare i Sverige faktiskt är seriösa, vill göra ett bra jobb och få nöjda kunder. Men det är svårt om man får luddig eller bristfällig information. Om man som kund redan från början ger dem konkret, tydlig och detaljerad information om vad man vill ha så ökar chanserna att allt ska bli rätt, säger Josephine Slotte.

Redan när offerter begärs in gäller det att veta vad det är som ska beställas. Det finns nämligen inga regler för hur en offert ska se ut.

– Den som förväntar sig ett fullt fungerande kök när arbetet är klart bör se till att det står så. Eller att nedplockning av det gamla köket ska ingå. Allt som du tycker är viktigt ska finnas med. Det är ett sätt att försäkra sig om att inga kostnader tillkommer. Om ett företag specificerar bra i sin offert kan man använda den som mall och kräva att de andra gör likadant.

Ett annat råd är att fråga om allt som är oklart. Mejla gärna frågorna och spara konversationen om någon oklarhet skulle uppstå.

Referenser från tidigare kunder är förstås också viktigt. Allra bäst är rekommendationer från bekanta.

För att få med allt är det viktigt att tänka igenom vilka förväntningar man har på det nya köket. Att renovera ett kök kan i normalfallet kosta allt mellan 10 000 och 300 000 kronor – från att bara lackera om skåpsluckor till att byta ut allt i köket och låta hantverkare göra jobbet.

Ju mer pengar, desto viktigare att vara detaljerad.

– En proffsig ritning är ett bra underlag. Har du sett en detalj i en tidning som du vill ha så klipp ut bilden och visa den. Diskutera vad som är möjligt innan ni skriver avtal, säger Josephine Slotte.

Om ett exakt pris anges i avtalet är det den summan som gäller. Är priset i stället ungefärligt får det inte överskridas med mer än 15 procent. Precis som offerten bör avtalet ingås skriftligt. Det spelar ingen roll om det görs på papper, mejl eller sms. Bara det går att plocka fram avtalet vid en tvist.

– Om det uppstår hinder som kräver en större arbetsinsats så ska företaget informera kunden om det och fråga vad som ska göras, säger Josephine Slotte.

Efter en dyr renovering kan det vara en bra idé att anlita en extern expert som besiktigar köket innan  det tas i bruk. Det är bra ur bevishänseende om något allvarligt fel upptäcks.

Vad gäller betalning är huvudregeln att den sker när allt är klart.

– Vi rekommenderar aldrig någon att betala i förskott. Att hålla inne betalningen är det skydd man har som konsument för att få fel åtgärdade, säger Josephine Slotte.

Thomas Östberg

Läs också vad Bostadsrätternas expert Per Lilliehorn tipsar om inför planeringen av drömköket.

 

SJU viktiga punkter när du anlitar hantverkare

1. Jag har tagit in och jämfört offerter.

2. Jag har kontrollerat att hantverkaren har F-skatt, behörighet, försäkring samt är skuldfri och utan betalningsanmärkningar.

3. Jag och hantverkaren har skrivit avtal.

4. Vi är överens om arbetets omfattning, pris inklusive moms samt när arbetet ska påbörjas och avslutas.

5. Vi är överens om hur vi hanterar ändringar och tilläggsarbeten.

6. Vi är överens om hur och när betalningen ska göras.

7. Vi är överens om rot-avdrag.

Källa: hallakonsument.se

 

Bland alla olika typer av klagomål som Konsumentverket får ta emot från personer som anlitat hantverkare finns en tydlig topptrio:

1. Det blev dyrare än vad man kommit överens om.

2. Det tog längre tid.

3. Resultatet blev inte det förväntade.

Skriv en kommentar

Mer som detta