Störningshantering och uppsägning - bostadsrätt

Detta ämne nås även via: Förverkande på grund av störning

Störningar kan vara av olika karaktär, omfattning och olika allvarliga. Men oavsett vilket behöver styrelsen hantera dem.

När störningar förekommer är det viktigt att styrelsen har en rutin för att hantera dessa. Vid störningar i boendet kan det bli fråga om att i slutänden säga upp en medlem som då får flytta från sin bostad. Den processen är svår och kräver bevisning. Det kan vara dokumentation i form av störningsloggar eller störningsrapporter och i vissa fall polisanmälningar. I många fall krävs flera vittnen i domstol för att vara framgångsrik. Rådet är därför alltid att anlita jurist om det blir aktuellt.

Man brukar skilja på störningar i boendet och särskilt allvarliga störningar.

Störningar i boendet

En bostadsrättshavare ska enligt bostadsrättslagen se till att grannar inte utsätts för störningar i boendet som kan vara skadliga för hälsan eller som på något annat sätt försämrar deras bostadsmiljö på ett sätt som de inte ska behöva tåla. Bostadsrättshavaren ska iaktta reglerna om sundhet, ordning och gott skick som det står i lagen. Det gäller både inne i och utanför huset. Medlemmarna ska även följa eventuella ordningsregler som föreningen kan ha. Bostadsrättshavaren har också ett ansvar att se till att reglerna följs av alla hushållets medlemmar, gäster, inneboende och de som utför arbeten i lägenheten för bostadsrättshavarens räkning.

Störningar i boendet kan exempelvis vara hög musik, stökiga fester, skrik och bråk, hundar som skäller och liknande. Dessa typer av störningar leder sällan till uppsägning om de förekommer i normal omfattning. Däremot kan de bli ett problem om de förekommer ofta eller om ljudnivån är orimligt hög. Då kan det bli aktuellt att skicka en varningsskrivelse, en så kallad rättelseanmaning, till medlemmen. Läs mer om hur styrelsen bör agera i checklistan nedan.

Särskilt allvarliga störningar

I lagen finns också regler om störningar som är särskilt allvarliga beträffande vilken sorts störningar det är och hur ofta de förekommer. Vad det innebär framgår inte av lagtexten. Men enligt lagens förarbeten och domstolspraxis gäller det allvarlig brottslighet som har ett samband med boendet, till exempel mordbrand, våld eller hot mot den som klagat över störningar i boendet eller mot någon annan som bor i fastigheten.

Det kan också handla om situationer där det på förhand går att räkna ut att en varningsskrivelse, alltså en rättelseanmaning som det heter, inte kommer att leda till någon ändring. Därtill ska det vara störningar som kan beskrivas som outhärdliga för grannarna. Framför allt gäller det särskilt omfattande störningar. Till exempel kan det vara fråga om störningar till följd av drogmissbruk, psykisk sjukdom eller då en bostadsrättshavare inte klarar ett eget boende.

Då kan medlemmen förlora bostadsrätten

Om styrelsen kan konstatera att någon förbättring inte har skett efter det att medlemmen varnats efter störningar i boendet, eller om det förekommit särskilt allvarliga störningar, kan en uppsägning på grund av förverkande ske. Det innebär att medlemmen sägs upp från lägenheten och måste flytta inom en viss tid. En sådan uppsägning ska meddelas bostadsrättshavaren, vilket ofta sker med hjälp av en auktoriserad delgivningsman.

När det gäller särskilt allvarliga störningar behöver styrelsen inte ge bostadsrättshavaren någon tillsägelse att omedelbart upphöra med störningarna för att gå vidare med en uppsägning. Styrelsen behöver inte heller underrätta de sociala myndigheterna före uppsägningen (läs mer om det här nedan). Det räcker med att styrelsen skickar en kopia på uppsägningen, dock senast dagen innan medlemmen sägs upp.

Så bör styrelsen agera:

  • Styrelsen har en utredningsskyldighet vid störningar som den har uppmärksammats på. Ibland handlar det om sådant som man får tåla inom en förening men om styrelsen kan konstatera oacceptabla störningar i boendet måste styrelsen agera.
  • När styrelsen konstaterat att det rör sig om störningar kan styrelsen i vissa fall prata med den som orsakar störningarna och försöka få bostadsrättshavaren att förstå att störningarna måste upphöra för att det inte ska leda till rättsliga konsekvenser.
  • Om samtal inte är aktuellt eller inte hjälper skickas en varningsskrivelse, en så kallad rättelseanmaning, till bostadsrättshavaren. Den ska innehålla en beskrivning av vad den boende har gjort som är störande och att detta, om det fortsätter, kan leda till en uppsägning från lägenheten. Rättelseanmaningen ska skickas rekommenderat till samtliga ägare av bostadsrätten. Ett tips är att även skicka ett vanligt brev till medlemmen ifall det rekommenderade brevet inte löses ut. Kom ihåg att återkoppla till dem som påtalat störningarna och informera om att styrelsen agerar.
  • Föreningen måste också underrätta socialnämnden i den kommun där bostaden finns och uppmärksamma nämnden på den enskilde bostadsrättshavarens situation. Detta ska ske senast i samband med rättelseanmaningen. Föreningen ska därför skicka ett rekommenderat brev med uppgifter om bostadsrättsföreningens namn, postadress och telefonnummer till kommunens socialnämnd. Av underrättelsen ska även framgå vilka störningar som har förekommit, bostadsrättshavarens namn, postadress samt vilken lägenhet som störningarna har kommit ifrån. Underrättelsen är en förutsättning för att uppsägning ska få ske. Den bakomliggande tanken med denna sociala skyddsregel är att fånga upp människor som kan vara sjuka eller har problem med att klara sig själva och på så sätt hjälpa dem ur en svår situation.
  • Vid särskilt allvarliga störningar krävs ingen rättelseanmaning, dock ska en kopia av uppsägningen skickas till socialnämnden. Det undantaget gäller inte om störningarna har inträffat när lägenheten har varit uthyrd i andra hand med föreningens eller hyresnämndens tillstånd. Då måste ändå en rättelseanmaning skickas till bostadsrättshavaren trots att det är en särskilt allvarlig störning.
  • Störningar måste dokumenteras noga, gärna med uppgifter om vittnen. Uppmana därför de som upplever störningar att notera händelser, datum och klockslag. Det är viktigt att även dokumentera eventuella fortsatta störningar efter att en rättelseanmaning skickats. Utan bra och fullständig dokumentation över störningarna riskerar föreningen att inte nå framgång vid en eventuell uppsägning.
  • Uppsägning får göras bara om bostadsrättshavaren inte upphör med störningarna efter att en rättelseanmaning och underrättelse till socialnämnden har skickats. Bostadsrättshavaren kan inte heller tvingas flytta från bostaden om störningarna har varit av ringa betydelse, som det heter.
  • Eftersom ett uppsägningsförfarande är noggrant reglerat i bostadsrättslagen är det inte heller tillåtet att göra några formella fel i förfarandet. Om styrelsen gör fel i någon av punkterna ovan minskar eller försvinner föreningens möjligheter att lyckas få den störande medlemmen att flytta från föreningen. Ett gott råd är därför att anlita sakkunnig hjälp innan uppsägning sker.

 Rev. 2025-11-13

För våra medlemmar

Frågor och svar inom störningshantering och uppsägning - bostadsrätt

  • Hur blir vi av med hyresgästen?

    En medlem i vår förening har ansökt om andrahandsuthyrning för att provbo med sambo utomlands. Ansökan gjordes för ett halvår vilket beviljades av styrelsen. Vi har haft klagomål på andrahandshyresgästen och denne är ombedd att flytta ut efter att halvåret har gått. Bostadsrättshavaren har dock skrivit andrahandsavtalet på ett år men informerat muntligt att styrelsen bara godkänt sex månader i taget. Nu har medlemmen fått problem eftersom andrahandshyresgästen inte vill flytta. Bostadsrättshavaren anser att styrelsen borde ha upprättat någon form av uppsägningsavtal till den som hyr ut i andra hand.

Relaterade artiklar

Relaterade ämnen

  • Ibland kan en fråga eller ett ärende kräva en juridisk utredning som går utöver vad Bostadsrätternas rådgivning kan erbjuda. Då kan styrelsen behöva överväga att anlita en handläggande jurist eller en advokat som juridiskt biträde.

  • Att införa trivselregler är ett enkelt sätt att skapa lugn och trygghet i föreningen. Om reglerna är beslutade på en föreningsstämma vilar de på en bred, demokratisk grund vilket förhoppningsvis gör att fler följer dem.

Bli medlem

Gör din roll i styrelsen smidigare och tryggare. Bli medlem nu så bjuder vi på medlemskapet året ut och hela 2026.

Det här kostar medlemskapet efter gratisperioden

Du måste ange antal bostäder och lokaler

Ingår i medlemskapet

  • Fastighetsförsäkring till förmånligt pris En medelstor förening kan i snitt spara mellan 10–15 procent
  • Fri rådgivning Spara upp till 2 000 kr/timme
  • Gratis webbplats till föreningen Spara upp till 4 000 kr/år
  • Fria utbildningar för styrelse och boende Spara upp till 3 500 kr per deltagare och tillfälle
Se alla förmåner