Ska handlingarna sparas efter flytten?

Publicerat 2025-12-01 i Hantera och spara föreningens dokument

Fråga

Vi har vid flera tillfällen behövt skriva rättelseanmaningar till medlemmar som stört andra boende, och vi har kvar kopior av breven tillsammans med dokumentation om störningarna. Men hur länge ska vi spara materialet efter det att medlemmen sålt och flyttat? Ska det kastas direkt eller behöver vi spara handlingarna ett tag? Frågan gäller även mindre känsliga dokument såsom ansökningar om andrahandsuthyrning.

Logga in som medlem

eller Bli medlem för att läsa svaren

Andra vanliga frågor inom relaterade ämnen

  • Får medlemmar ta del av vår underhållsplan?

    Just nu får vi många förfrågningar från mäklare, potentiella köpare och även medlemmar som önskar att ta del av underhållsplanen. Hos oss är den ett föränderligt dokument i Excelformat och innehåller mycket detaljerad information som vi inte anser är lämplig att sprida till allmänheten. Tidigare har vi fått information om att vi inte är skyldiga att lämna ut underhållsplanen till mäklare eller potentiella köpare, utan att det räcker med att informera om planerade och kommande renoveringar. Men vad gäller när en medlem begär att få ta del av underhållsplanen – har de rätt till det?

    Underhållsplan 2025-11-01
  • Får jag som ordförande ändra i protokollet?

    Som ordförande i min förening har jag vid något tillfälle haft en annan uppfattning om anteckningarna i protokollet. Jag har då velat lägga till saker i protokollet. Men protokollföraren menar att jag inte får göra så. Vad är det som gäller egentligen?

    Protokoll 2025-08-01
  • Får vi lämna ut uppgifter om medlemmarna?

    Vi får allt oftare frågor från andra bostadsrättsföreningar eller deras förvaltare som gäller att de vill veta om en av våra medlemmar, köpare till en av deras bostadsrätter, är skötsam. Till exempel om medlemmen har skött sina avgiftsbetalningar. Får vi lämna ut sådan information eller bryter vi mot GDPR då?

  • Måste vi ha en underhållsplan?

    Vår förening har funnits i fem år och vi har nu påbörjat arbetet med en underhållsplan. Vi diskuterar dock vad den nya ändringen i bostadsrättslagen innebär för oss. Finns det något strikt lagkrav på oss att vi måste ha en underhållsplan för de kommande 50 åren?

    Underhållsplan 2024-06-01
  • Hur länge ska vi spara gamla handlingar?

    Vi är en helt ny styrelse som vid en inventering ser att det finns mycket gamla handlingar sparade på vårt kontor, bland annat årsredovisningar. Hur länge måste vi spara sådant material?

    Protokoll 2024-04-01
  • Bör medlemsförteckningen vara synlig på vår webbplats?

    Finns det någon rekommendation om att medlemsförteckningen bör hållas tillgänglig för medlemmarna på föreningens webbplats i inloggat läge? Om ja, ska personuppgifterna begränsas enligt integritetsskyddslagstiftningen så att vi inte har telefonnummer och e-postadresser i förteckningen?

    Medlemsförteckning 2023-06-01
  • Hur mycket pengar ska vi spara?

    Pengar som avsätts till fonden för yttre underhåll motsvarar ju inte riktiga pengar. Men är avsättningen till fonden att likställa med vad föreningen ska spara i form av amortering på föreningens lån eller på ett sparkonto?

    Underhållsplan 2023-05-01

Bli medlem

Gör din roll i styrelsen smidigare och tryggare. Bli medlem nu så bjuder vi på medlemskapet hela 2026.

Det här kostar medlemskapet efter gratisperioden

Du måste ange antal bostäder och lokaler

Ingår i medlemskapet

  • Fastighetsförsäkring till förmånligt pris En medelstor förening kan i snitt spara mellan 10–15 procent
  • Fri rådgivning Spara upp till 2 000 kr/timme
  • Gratis webbplats till föreningen Spara upp till 4 000 kr/år
  • Fria utbildningar för styrelse och boende Spara upp till 3 500 kr per deltagare och tillfälle
Se alla förmåner