Frågor & svar

Våra jurister, ekonomer och tekniker besvarar dagligen en mängd frågor från medlemsföreningarnas styrelseledamöter. Här finner du svar på många av de vanligaste frågorna vi får i vår styrelserådgivning.

Sök bland vanliga frågor

1 ämnen är valda
Avgifter till föreningen
Logga in som medlem

eller Bli medlem för att läsa svaren

Frågor

Visas: 12 frågor
  • Krävs en eller två stämmor för en höjning?

    I våra stadgar står att vi kan ta ut en överlåtelse- och pantsättningsavgift på 2,5 respektive 1 procent av prisbasbeloppet. Vår ekonomiska förvaltare tar ut motsvarande 3,5 och 1,5 procent av oss för att sköta administrationen. Kan vi höja våra avgifter gentemot medlemmarna – och räcker det i så fall med ett enhälligt beslut på en föreningsstämma eller måste det vara två stämmobeslut?

  • Ska vi utnyttja ROT-avdrag?

    Vi ska utföra service på våra värmepumpar och rengöra ventilationskanalerna. Enligt stadgarna är pumparna föreningens ansvar. Nu finns ett förslag att entreprenören ska dela upp fakturan på varje lägenhet så att varje medlem kan utnyttja ROT-avdraget. Får vi göra så?

  • Hur ska balkongavgiften bokföras?

    De som har balkong i vår förening får betala en extra avgift som ska täcka föreningens framtida underhåll av balkongerna. Ska pengarna bokföras som intäkt eller på något sätt öron märkas, alternativt placeras som fond?

  • Måste vi sänka avgiften?

    Vi har fått en begäran om sänkt avgift från en medlem i bostadsrättsföreningen. Familjen kan inte använda ett av sina rum eftersom det har uppstått en skada på fasaden till rummet. Föreningen har anlitat ett byggföretag som river delar av väggen och det kommer att ta tid innan rummet kan användas. Vilka skyldigheter har föreningen gentemot bostadsrättshavaren vad gäller sänkt avgift?

  • Vad får debiteras på avin?

    Vi vet att det finns regler för vad föreningen får tilläggsdebitera på månadsavierna, men vad är det egentligen som är tillåtet att debitera på avin? Kan vi till exempel ta ut en avgift/hyra för gästlägenhet?

  • Ska vi höja avgiften för medlemmarna varje år?

    Vi undrar lite över det här med att höja avgifterna årligen? Är detta något som rekommenderas? Vi är en helt ny bostadsrättsförening i nybyggda hus och får rådet att göra det av vår ekonomiska förvaltare. Har hört runt med andra, äldre föreningar och det är inget de känner igen alls.

Föregående sida 12 Nästa sida

Bli medlem

Gör din roll i styrelsen smidigare och tryggare. Bli medlem i Bostadsrätterna nu så bjuder vi på medlemskapet hela 2025.

Det här kostar medlemskapet efter gratisperioden

Du måste ange antal bostäder och lokaler

Ingår i medlemskapet

  • Fastighetsförsäkring till förmånligt pris En medelstor förening kan i snitt spara mellan 10–15 procent
  • Fri rådgivning Spara upp till 2 000 kr/timme
  • Gratis webbplats till föreningen Spara upp till 4 000 kr/år
  • Fria utbildningar för styrelse och boende Spara upp till 3 500 kr per deltagare och tillfälle
Se alla förmåner