Ta höjd för kostnader i samband med K3-övergången
Hösten är här och budget står på många föreningars agenda. Förutom att se över bland annat kommande underhåll och lån som ska sättas om kan en ny utgift behöva budgeteras. – Bytet från redovisningsmetod K2 till K3 kommer säkert att innebära kostnader. Så det är klokt att ta höjd för, uppmanar Tove Rickemyr, ekonomirådgivare på Bostadsrätterna.

Att upprätta en budget i bostadsrättsföreningen är inget lagkrav men det är ändå en stark rekommendation att göra det. Det kan också vara inskrivet i föreningens stadgar.
Budgeten ger en helhetsbild av föreningens ekonomi och är grunden till att rätt avgifter debiteras medlemmarna. Vilket underhåll väntar nästa år och hur finansierar vi det? Vilka lån ska sättas om och vilken strategi har vi inför det? Har föreningen lokaler? Ligger i så fall hyresnivån rätt? Olika avtal som föreningen tecknat exempelvis med förvaltare kan också behöva ses över.
Just nu är det många ekonomiska förvaltare som erbjuder föreningar hjälp med övergången från redovisningsmetod K2 till K3.
– De nya reglerna gäller från och med nästa år och de flesta föreningar kommer att behöva ta hjälp på ett eller annat sätt med att dela upp fastigheten i komponenter för avskrivningen. Och det innebär förstås en kostnad som styrelsen behöver ta höjd för, menar Tove Rickemyr.
– Även revisorn kan vilja ta ut mer i arvode när han eller hon ska revidera övergången.
Avtalen, liksom styrelsearvoden, kan vara indexreglerade vilket innebär att kostnaderna ska räknas upp. Andra områden att titta på är uppvärmning, el och vatten. När det gäller dessa driftskostnader kan det vara lämpligt att lägga på ytterligare några procent på uppskattad kostnad för kommande år med tanke på aktuell inflation.
– Respektive leverantör av värme, el och vatten brukar kunna ge en prognos för ett normalår, säger Tove Rickemyr.
Hon vill också påminna om en nyhet som kan påverka de föreningar som har lokaler i sina fastigheter, som frivilligt kan momsregistrera sig och dra av delar av momsen. I somras slog Högsta förvaltningsdomstolen fast att en bostadsrättsförening som har lokaler, så kallat blandad verksamhet, kan ha rätt att beräkna momsavdraget utifrån årsomsättning i stället för yta.
– Det kan vara fördelaktigt. Den procentandel av årsomsättningen som kommer från lokaluthyrningen kan bli större än procentandelen för yta vilket kan innebära en större avdragsrätt för föreningen.
Tove Rickemyr framhåller att föreningen då kan få sina momsdeklarationer omprövade sex år tillbaka i tiden.
– Men styrelsen behöver räkna på om det lönar sig i slutänden eftersom det innebär mycket arbete och kanske även en kostnad om föreningen behöva ta hjälp av sin ekonomiska förvaltare, avslutar Tove Rickemyr.

Styrelserådgivare, ekonom










