Bra information ökar trivseln

En av styrelsens viktigare uppgifter är att regelbundet informera medlemmarna om vad som händer i föreningen. Bra och tydlig information ökar trivseln och ger en positiv bild av föreningen. Det betyder dock inte att styrelseprotokollen ska lämnas ut för medlemmarna att läsa.

Många föreningar ger ut ett informationsblad eller nyhetsbrev till medlemmarna en gång i kvartalet eller efter varje styrelsesammanträde där styrelsen övergripande berättar vad den arbetar med och vad som är på gång framöver. Det är ett bra sätt att hålla medlemmarna informerade och därigenom undvika onödig irritation.

Bra och tydlig ekonomisk information gör det också enklare för mäklare när de värderar lägenheterna och spekulanterna får en positiv bild av föreningen. Det finns dock ingen lagreglerad informationsskyldighet annat än årsredovisningen. I den finns all viktig information om föreningen och fastigheten samlad.

I grunden präglas en bostadsrättsförening av öppenhet. De enda undantagen från öppenhetsprincipen är frågor som är av integritetskänslig natur, till exempel frågor som rör föreningens relation till enskilda medlemmar eller frågor av affärsmässig natur som till exempel upphandling. Av den anledningen ska styrelseprotokoll inte spridas bland medlemmarna eftersom det kan skada enskilda medlemmar och föreningens intressen.

Många föreningar har egna webbplatser. Att utnyttja webbplatsen och publicera aktuell information är ett utmärkt sätt att presentera föreningen och vad som händer där som medlemmar, mäklare, banker och andra kan ha stor nytta av.

De flesta har tillgång till dator men webbplatsen bör inte vara den enda informationskanalen eftersom det finns de som av olika anledningar inte använder dator.

Webbplatser kräver mycket arbete för att hållas aktuella och någon eller några i föreningen behöver ha ett särskilt ansvar för att hålla dem uppdaterade.

Som en del av medlemskapet erbjuder Bostadsrätterna en skräddarsydd lösning för bostadsrättsföreningar att hantera sin närvaro online. Läs mer här.

Relaterade artiklar

Se fler artiklar

Relaterade ämnen

  • Styrelsen blir ofta kontaktad av fastighetsmäklare som fått i uppdrag att sälja en bostadsrätt och vill ha information. Allmänna upplysningar ska lämnas men finns det sådant styrelsen inte ska lämna ut?

  • Den enda information bostadsrättsföreningar måste ge ut enligt lag är årsredovisningen. Det innebär även att det finns lagkrav på vad en årsredovisning måste innehålla.

Se alla ämnen

Relaterade kurser

  • Kurs

    Nyheter inför årsredovisningen 2023!

    På den här kursen presenterar vi de nyheter som gäller för 2023 års räkenskap och som är aktuella för er årsredovisning inför stämman 2024. Kursen ska ge er en förståelse för hur ni ska gå tillväga för att beräkna de nya nyckeltalen samt upprätta en kassaflödesanalys som numera är ett krav.

  • Kurs

    Ha koll som internrevisor

    Vad ingår egentligen i uppdraget som internrevisor? Efter genomgången utbildning ska du ha fått kunskaper om och förståelse för de formella krav som omger uppdraget att vara internrevisor.

  • Kurs

    Så funkar ekonomin

    Efter genomgången kurs ska du ha lärt dig hur föreningens ekonomi är uppbyggd och fungerar. Kursen ska även ha gett en bra bild av vad som är viktigt i föreningens årsredovisning.

Se fler kurser