Fusion - sammanslagning av bostadsrättsföreningar

Det kan finnas fördelar med att slå samman flera bostadsrättsföreningar till en större förening genom så kallad fusion.

I en större förening kan många gånger förvaltningen förenklas, och också kosta mindre utslaget per lägenhet, jämfört med en mindre förening. Dessutom har en större förening fler medlemmar som kan åta sig styrelseuppdrag. Det kan med andra ord finnas vissa fördelar att slå samman föreningar.

Absorption och kombination

En sammanslagning av bostadsrättsföreningar sker oftast genom så kallad absorption. Det innebär att en större förening, övertagande förening, tar upp en eller flera mindre föreningar, överlåtande föreningar, genom fusion. Samtliga tillgångar och skulder överförs till den övertagande föreningen och den överlåtande föreningen upplöses. Det sker utan likvidation och medlemmarna i den överlåtande föreningen blir i stället medlemmar i den övertagande föreningen.

En fusion kan även göras mellan två eller flera överlåtande föreningar genom att de bildar en ny, övertagande förening, så kallad kombination.

Förberedelser 

Ett första steg för en sammanslagning är att noga utreda förutsättningarna. Det kan finnas olikheter mellan föreningarna som gör att en fusion är mindre lämplig. Bostadsrätternas rekommendation är att anlita extern hjälp för den bedömningen och för genomförandet av fusionen. Även om förutsättningarna är goda behöver styrelsen informera och förankra beslutet hos föreningarnas medlemmar i god tid. Tillsätt gärna en arbetsgrupp med deltagare från alla inblandade föreningar.

Genomförande 

Genomförande av en fusion kan förenklat gå till som följer:

1.    En gemensam och daterad fusionsplan tas fram av styrelserna i föreningarna. Fusionsplanen reglerar hur föreningen ska se ut efter sammanslagningen. Planen ska undertecknas av styrelsen i var och en av föreningarna. Revisorerna i alla föreningarna ska yttra sig över den och revisorernas yttranden ska bifogas fusionsplanen. Till fusionsplanen ska även bifogas kopior av föreningarnas årsredovisningar för de senaste tre räkenskapsåren. 
Därefter ska fusionsplanen anmälas för registreras hos Bolagsverket. 

2.    Ett stämmobeslut om godkännande av fusionsplanen krävs. Enligt bostadsrättslagen ska nio tiondelar av de röstberättigade i varje förening har röstat för planen för att beslutet ska vara giltigt. Alternativt kan beslut ha fattats på två på varandra följande föreningsstämmor då minst två tredjedelar av de röstande på den senare stämman har röstat för beslutet. I stadgarna kan det finnas mer långtgående villkor. 

3.    Ansök om tillstånd till fusion. Om det inte finns något hinder mot föreningarnas ansökan om tillstånd att verkställa fusionsplanen ska Bolagsverket utfärda en kallelse till kända och okända borgenärer. Kallelsetiden är två månader. Om inte någon av de borgenärer som har blivit kallade motsätter sig fusionen ger Bolagsverket föreningarna tillstånd att verkställa fusionsplanen.

4.    När Bolagsverket givit tillstånd kan styrelserna tillsammans genomföra fusionen, vilket ska anmälas för registrering senast två månader från det att Bolagsverket gav tillstånd till att verkställa fusionsplanen. 

5.    Fusionen är avslutad när Bolagsverket har registrerat anmälan om genomförd fusion. När så har skett är den eller de överlåtande föreningarna upplösta och dess tillgångar och skulder har överförts till den övertagande föreningen. Samtidigt blir medlemmarna i den eller de överlåtande föreningarna medlemmar i den övertagande föreningen.

Förenklat fusionsförfarande

Det finns även ett förenklat fusionsförfarande som sker i två steg.

Om samtliga medlemmar i de föreningar som ingår i en fusion har undertecknat fusionsplanen kan föreningarna direkt ansöka om tillstånd till fusion. Fusionen sker då i två steg hos Bolagsverket.

1.    Ansök om tillstånd till fusion.
2.    Anmäl genomförd fusion för registrering.

Vid en fusion krävs att stadgarna ses över och andelstalen kan behöva räknas om, särskilt om föreningarna har olika belåningsgrad. Tänk på att det tar ett antal månader att genomföra en fusion. Bostadsrätterna rekommenderar alltid att föreningarna anlitar extern hjälp i samband med en sådan process. 

För ytterligare information om fusion se Bolagsverkets webbplats. 

För våra medlemmar

Relaterade ämnen

  • Stämmobeslut

    Styrelsens uppgift är att sköta organisationen och den löpande förvaltningen av föreningen men styrelsen får inte besluta i alla frågor. Ärenden utanför styrelsens ansvar ska en föreningsstämma fatta beslut om.

Bli medlem

Testa oss och se vad vi går för. Bli medlem nu så bjuder vi på medlemskapet hela 2025 (om föreningen inte har varit medlem tidigare).

Läs mer om medlemskapet