Frågor och svar om moms på parkeringsplatser
Vår rådgivning får just nu många frågor om Skatteverkets nya ställningstagande till moms på parkeringsplatser och hur detta påverkar bostadsrättsföreningarna. Vi har därför samlat de vanligaste frågorna och svaren här.

När börjar den nya momsregeln att gälla för parkeringsplatser?
Skatteverket kommer att tillämpa den från den 1 april 2026.
Skatteverket skriver att det gäller parkering, menas då även garage?
När Skatteverket nämner parkering inkluderar det både parkeringsplatser utomhus och i garage.
Hur mycket moms ska föreningen lägga på garagehyran eller parkeringsavgiften?
Ni ska lägga på 25 procent i moms.
Vad innebär ändringen för medlemmar och hyresgäster?
Det innebär att kostnaderna för parkeringsplatser ökar med 25 procent.
Måste vi börja debitera moms i vår förening enligt Skatteverkets nya vägledning?
För att inte behöva debitera moms måste föreningen, enligt Skatteverket, uppfylla tre villkor. Om inte alla uppfylls måste föreningen debitera moms.
• Att parkeringsplatsen, liksom tidigare, ligger i samma fastighetskomplex eller i nära anslutning till lokalen eller bostaden.
• Att parkeringsplatsen ingår i bostadsupplåtelsen och att medlemmen eller hyresgästen inte, varken vid avtalstecknandet eller senare, kan välja bort rätten att använda parkeringsplatsen genom att betala lägre hyra för lokalen eller bostaden.
• Att medlemmen eller hyresgästen inte hyr ut parkeringsplatsen mot ersättning i en momspliktig verksamhet.
Vi äger marken i vår förening, måste vi verkligen debitera moms?
Ja, det spelar ingen roll om föreningen äger marken eller inte.
Om föreningen lägger på moms på parkeringsplatserna, kommer föreningen då kunna dra av ingående moms för kostnader som rör parkeringen?
Ja, föreningen kommer att kunna dra av full moms på de kostnader som rör enbart parkeringen och en schablonmoms för kostnader som är gemensamma för hela fastigheten.
Vi har parkeringsplatsavtal utan momsklausul för närvarande. Måste vi skriva om avtalen nu när vi ska lägga på moms enligt Skatteverkets nya ställningstagande?
Ja, om ni inte har stöd för att ta ut moms i nuvarande avtal så måste ni skriva om dem. Det innebär att ni behöver säga upp avtalen för villkorsändring.
När vi nu ska börja debitera moms på våra garageplatser, vad ska vi tänka på?
Ni behöver se över era befintliga avtal. Om det finns en momsklausul som berättigar föreningen att lägga på moms så behöver inte avtalen sägas upp för villkorsändring. Då räcker det med att informera om att föreningen kommer att debitera moms på hyran, exempelvis vid nästa avisering. Men om en momsklausul inte finns måste ni säga upp avtalen för villkorsändring i enlighet med den avtalade uppsägningstiden.
Är Skatteverkets ställningstagande under prövning?
Inte såvitt vi vet. Men det är inte osannolikt att frågan kan bli föremål för prövning av Skatterättsnämnden och förvaltningsdomstolarna. I sådana fall är det heller inte omöjligt att Skatteverket får ändra sitt ställningstagande.
Var kan jag läsa mer?
På Skatteverkets webbplats finns mer information. Vi har även skrivit en artikel på vår webbplats utifrån bostadsrättsföreningarnas perspektiv.