Fixa laddplats i föreningen: ”En satsning för framtiden”

Allt fler bostadsrättsföreningar installerar laddstolpar för el- och hybridbilar. – Vi vill ligga i framkant. Detta är en viktig satsning för framtiden, säger Patrik Hermansson som sitter i styrelsen för bostadsrättsföreningen Carlsro i Lund, och är elbilsförare.

Bild på Patrik Hermansson i Brf Carlsro i Lund
Behovet för laddning av elbilar i bostadsrättsföreningar ökar stadigt. Patrik Hermansson är en av de boende som använder de nya laddstolparna som Brf Carlsro i Lund installerat. Foto: Kennet Rouna

En starkt bidragande orsak till det växande intresset för laddstolpar är den ökade försäljningen av laddningsbara personbilar. 2006 nyregistrerades i Sverige sammanlagt två laddningsbara el- och hybridbilar.

2018 hade antalet ökat till 28 958.

Ökningen väntas fortsätta under de kommande åren, bland annat som ett resultat av det bonus malus-system som infördes i fjol och som gör att bilar som släpper ut förhållandevis lite koldioxid får en rabatt samtidigt som skatten ökar på fordon som släpper ut mycket.

Det som också har bidragit till att allt fler bostadsrättsföreningar installerat laddstolpar är att de under de senaste åren har kunnat finansiera en del av investeringen med hjälp av statliga bidrag inom ramen för det så kallade Klimatklivet. Hur det blir i år är ännu oklart.

– Just nu går det inte att söka några pengar. Anslaget togs bort i den budget som riksdagen antog i december, säger Nanna Wikholm som är projektledare på Naturvårdsverket.

Enligt Miljö- och klimatminister Isabella Lövins pressekreterare Jakob Lundgren kommer regeringen i vårändringsbudgeten, som behandlas av riksdagen i april, föreslå att Klimatklivet får nya pengar.

– Hur stora de medlen blir och om utformningen av Klimatklivet kan komma att förändras är något som kommer meddelas samtidigt som budgeten presenteras, säger han.

För knappt ett år sedan installerade Bostadsrättsföreningen Carlsro i stadsdelen Papegojelyckan i Lund fyra laddplatser fördelade på två stolpar. Föreningen omfattar totalt 153 lägenheter.

– Investeringen gick på sammanlagt cirka 110 000 kronor. Vi fick statligt bidrag för hälften av kostnaden, vilket var viktigt för att vi skulle kunna göra detta, berättar Patrik Hermansson, som sitter i föreningens styrelse och själv är elbilsägare.

Laddplatserna är placerade på föreningens gästparkering. Det kostar 2,50 kronor per kilowattimme att ladda sin bil där. Intäkterna används för att finansiera investeringen, den elektricitet som förbrukas samt administrationen. Det är föreningen som köper in elen och som bestämmer priset.

– I dag är vi två medlemmar som kontinuerligt laddar våra bilar vid stolparna. För att det här inte ska kosta föreningen något krävs det att fyra bilar per dygn laddar ett antal kilowattimmar, vilket jag tror kommer att ske inom kort. Växer intresset, kan vi enkelt utöka antalet stolpar.

Vi fick statligt bidrag för hälften av kostnaden, vilket var viktigt för att vi skulle kunna göra detta.

Är det mycket jobb för föreningen och den som vill ladda sin bil?

– Nej. Företaget som har levererat laddstolparna svarar även för fakturering och annan administration, säger Patrik Hermansson.

– Det enda som krävs för att man ska kunna använda våra laddplatser är att man skaffar ett konto hos leverantören.

Via en tagg eller en app i telefonen startar man laddningen. Det är mycket enkelt.

En annan bostadsrättsförening som investerat i laddstolpar är Hemmet 18 på Kungsholmen i Stockholm.

– I slutet av 2017 installerade vi två laddstolpar i vårt garage. På varje stolpe finns det två laddplatser. Sedan tidigare hade vi sex enklare laddplatser, berättar Gunnar Käll som sitter i föreningens styrelse.

Till skillnad mot föreningen i Lund tar Hemmet 18 inte betalt per kilowattimme.

– Nej, utöver den vanliga garageavgiften lägger vi på en schablonkostnad på 300 kronor i månaden per elplats, oavsett hur mycket man laddar. Vi har hittills tyckt att det har varit en enklare lösning rent administrativt.

Kommer ni att installera fler laddstolpar?

– Det är möjligt. Men vi vill först undersöka hur stor belastning vårt grundläggande elsystem klarar innan vi bygger ut mer, säger Gunnar Käll.

Läs mer om vad ni bör tänka på inför installation.

Så många nya elbilar säljs

På två år har antalet nyregistrerade elbilar och laddhybrider i Sverige mer än fördubblats. År 2018 registrerades 28 958 el- och laddhybridbilar. Det innebär att drygt var åttonde bil som såldes 2018 var en elbil eller laddhybrid.

Stöd till bostadsrättsföreningar

Antal bostadsrättsföreningar (brf:er) som fått stöd från Klimatklivet för att investera i laddstationer:

2015 beviljades 4 ansökningar till ett belopp av 200 000 kronor.

2016 beviljades 36 ansökningar till ett belopp av 4 400 000 kronor.

2017 beviljades 173 ansökningar till ett belopp av 19 000 000 kronor.

2018 beviljades 450 ansökningar till ett belopp av 73 000 000 kronor.

Mer info för dig som funderar på att köpa elbil och hur det går till att ordna en laddplats vid hemmet: fixaladdplats.se

Av: Mikael Bergling

Relaterade artiklar

Relaterade ämnen

  • Laddstolpar

    Allt fler skaffar elbil och behovet av laddstolpar ökar i samhället och därmed även i bostadsrättsföreningar. När laddstolpar kommer på tal kan styrelsen undersöka intresset, men sedan finns det många aspekter att ta hänsyn till och säkert även många frågor från medlemmarna.

Relaterade kurser

Bli medlem

Testa oss och se vad vi går för. Bli medlem nu så bjuder vi på medlemskapet året ut och hela 2025 (om föreningen inte har varit medlem tidigare).

Läs mer om medlemskapet