”Renoveringen blev en mardröm”

Bild Madelen Ernström
09 okt 2020 | Vi är många som drömmer oss bort till inredningsmagasinens nyrenoverade badrum. Få av oss lägger någon vidare tid på att fundera hur vägen dit ser ut. När Madelen Ernström renoverade sitt badrum gick det mesta fel.

Tema | Badrumsrenovering

I en hemtrevlig radhusliknande länga i Gustavsberg bor Madelen Ernström i en bostadsrätt på det nedre planet med en egen ingång. Husen som ligger på gatan är byggda på 1980-talet och består av två längor med likadana tvåvåningshus.

– Det är en lugn och trevlig gata. Man skulle nästan kunna säga att den har något av en Bullerbykänsla, säger Madelen som bott i bostadsrätten i 13 år.

Under 2018 gjorde Madelens bostadsrättsförening en besiktning av samtliga lägenheter i föreningen. Efter genomgången stod det klart att en del av badrummen, som inte renoverats av bostadsrättshavarna, bland annat saknade tätskikt.

– Vår förening är duktiga på att göra genomgångar och stämma av med oss. Det bestämdes efter genomgången att samtliga badrum som saknade tätskikt skulle renoveras. Föreningen skulle stå för själva rivningen och allt som behövde göras fram till att tätskiktet lades. Det som man kan kalla för ”finliret” alltså kakel och inredningen, skulle vi själva stå för.

Vi fick också välja själva om vi ville att firman som föreningen anlitat skulle göra resterande jobb i badrummet, berättar Madelen och fortsätter:

– Jag tyckte att det kändes smidigt och praktiskt att ha samma firma eftersom de då skulle ha koll på alla rör och ha en bra bild gällande hur badrummen såg ut hos oss. Sedan var det även ett lokalt och lite mindre företag som låg i närheten och man vill ju gärna gynna de lokala aktörerna.

Föreningen anlitade en kakelfirma som meddelade att Madelen skulle ha ett nytt och fräscht badrum efter 4–6 veckor. Men renoveringen blev allt annat än smidig.

Rören som handdukstorken var kopplade till i badrummet hade stått och läckt, vattnet hade runnit ut och förstört golvet i gästrummet, hallen utanför och även stora delar av mitt sovrum.

– Jag är bara lekman och tänkte att de så klart skulle ha koll på vad som skulle göras. Men det blev så troligt mycket fel på vägen. Det enda som blev bra var skåpet jag köpt och skruvat ihop själv från Ikea som de hjälpte mig sätta upp.

Duschmunstycket de beställt var för långt så de kapade av det och satte ihop igen, men då läckte det vatten. Jag hade beställt en spegel men fick i stället ett spegelskåp, handdukstorken sattes upp och ned, jag fick fel front och handtag på kommoden. Det tog aldrig slut.

När badrummet var färdigt och blivit godkänt av kakelfirmans egen besiktningsman kände Madelen fortfarande att allt inte var som det skulle.

– När badrummet var klart läckte det vatten från toaletten som visade sig ha fått en spricka. Vattnet från duschen rann ut på golvet och inte mot golvbrunnen. De fick komma tillbaka tre gånger för att knacka upp kaklet runt golvbrunnen och lägga tillbaka det igen, men det blev aldrig bra, säger Madelen som till slut tog saken i egna händer och skrev till Byggkeramikrådet för att fråga om råd.

Från Byggkeramikrådet fick Madelen svaret att det var upp till företaget att se till att allt fungerade som det skulle. Kakelfirman försäkrade Madelen flertalet gånger att det inte var någon fara. Varken skadan i tätskiktet som hon hittat eller att vattnet inte rann ner i golvbrunnen var något att oroa sig för, enligt firman. Men efter ett halvår gjorde Madelen en obehaglig upptäckt i sin lägenhets gästrum som ligger intill badrummet. På ena väggens tapet hade det blivit en stor fuktfläck och på golvet var det alldeles blött.

– Rören som handdukstorken var kopplade till i badrummet hade stått och läckt, vattnet hade runnit ut och förstört golvet i gästrummet, hallen utanför och även stora delar av mitt sovrum. Vi fick riva upp golvet, ställa in en avfuktare som fick stå någon vecka och sedan lägga in nytt golv. Som tur var tog föreningen den diskussionen med kakelfirman och jag behövde inte ta den kostnaden.  Föreningens styrelse har varit väldigt tillmötesgående och även tagit flera vilda diskussioner med kakelfirman eftersom det inte bara är hos mig det strulat.

Madelen bestämde sig då för att nu fick det vara nog. Ett och ett halvt år hade gått sedan hon fått slutfakturan för sitt nya badrum men det hade kostat mer än det smakat.

– Jag tog in en egen besiktningsman för att göra en ny besiktning. Han tittade på alla fel som jag tagit upp med kakelfirman och bekräftade att badrummet inte var fackmannamässigt gjort. Jag fick elva sidor med bilder och kommentarer som jag skickade till kakelfirman och berättade att de fick välja på att komma hit och fixa felen, annars skulle jag gå till Allmänna reklamationsnämnden. Då tog det fart.

Kakelfirman kom tillbaka för att göra om hela badrummet.

– De rev ut allt och började om från början. Jag var på dem som en hök för att se till att allt blev rätt, något jag borde ha gjort från början. Mitt råd till alla som planerar att renovera badrummet är just det, luta dig inte bara tillbaka. Om du tycker något känns fel så stoppa i tid, var bestämd och stå på dig, säger hon.

Amanda Hjelm

 

MADELENS TIPS INFÖR EN BADRUMSRENOVERING

  • Ta in offerter från flera olika företag när du väl bestämt dig för att renovera.
  • Kolla upp företagen innan och se om de finns på Råd & Röns Svarta lista.
  • Be om hjälp och tips av företaget du väljer för att komma på smidiga lösningar.
  • Var delaktig i arbetet genom att titta, tänka efter och ta bilder för att dokumentera.
  • Var bestämd och stå på dig och stoppa renoveringen i tid om något känns fel.
  • Ha papper på allt och kräv att företaget hör av sig och meddelar när de ska vara på plats.
  • Ta dit någon utomstående som kan kolla om du är osäker på om det går rätt till.
  • Kontakta någon annan än företaget som exempelvis Byggkeramikrådet för att få svar kring vad som gäller.
  • Ta dit en egen besiktningsman om du efter renoveringen är klar ändå känner att det är något fel.

KOMMENTAR FRÅN KAKELFIRMAN

”Vi är jätteledsna att det blivit så här och tar det väldigt seriöst. I just det här badrummet blev det väldigt stressigt och vi hade under perioden för mycket att göra. Vi har varit hemma hos kunden flera gånger för att rätta till det som blivit fel. Vi vill inte rymma från något ansvar utan vill alltid göra rätt för oss. Sedan den här incidenten har vi sett över och ändrat våra rutiner. Bland annat har vi numera besiktningar efter varje moment.”

 

Läs mer om badrumsrenovering: "Billigast inte alltid bäst"

Skriv en kommentar

Mer som detta