Måste jag annonsera på Hemnet?

Hemnet är för många ett självklart val vid bostadsförsäljning, men efter att sajten höjt priset flera gånger har frustrationen ökat. Frågan är om det finns några alternativ? Boendeekonom Claudia Wörmann förklarar hur du kan tänka kring annonsering.

Marknadsplatsen för bostäder, Hemnet, höjde i våras priserna för annonsering. Det har rört upp känslor både hos säljare och mäklare. Enligt Dagens Industri har Hemnets snittintäkt ökat med 80 procent per annons de senaste två åren. Med det dyraste annonspaketet ”Max” kan kostnaden hamna runt 30 000 kronor.

Hemnets dominans som marknadsplattform gör att alternativa sajter tampas med att sticka ut, menar Claudia Wörmann, fristående boendeekonom.

– Många köpare börjar med att söka där och vissa kallar sig till och med Claudia Wörmann för Hemnetknarkare. Givet att Hemnet funnits länge har många lärt sig hur sidan funkar och det finns en stark  anknytning till den, säger hon.

Enligt Claudia Wörmann kan det finnas situationer där mäklaren använder sitt nätverk av intressenter och får bostaden såld utan att behöva annonsera. Om säljaren inte har bråttom att sälja behövs annonseringen inte i samma utsträckning.

Samtidigt har bostadsmarknaden de senaste åren varit trög med försäljningar som dragit ut på tiden. Det kan vara en förklaring till frustrationen över att annonseringskostnaden stigit – pengar 
som annars kunnat gå till handpenning eller renovering.

– För många handlar det om att lyckas få bostaden såld på den här marknaden. Räknar du med att få en viss summa vid försäljningen kan det påverka finansieringen av nästa bostad. 

Trots att det finns alternativ som Booli, Blocket och Boneo, som ett flertal mäklarföretag står bakom, är Hemnet ofta förstahandsvalet bland konsumenter. Utöver bostadsplattformarna finns också mäklarfirmornas egna sidor där de annonserar objekt under ”snart till salu”.

– Snart till salu-marknaden öppnar för närmre dialog mellan köpare och mäklare och kan leda till en försäljning utan öppen visning, säger Claudia Wörmann.

Att välja rätt annonsmetod handlar om att se till sin egen situation som säljare.

– Fråga dig själv hur bråttom du har. Prata tidigt med din mäklare, det är upp till dem att vägleda och rådgöra kring vad som funkar bäst för dig. Var ärlig och säg till om det överstiger  annonsbudgeten, då får ni hitta alternativ.

Det är svårt att förutspå hur bostadsannonseringens framtid kommer att se ut, men Claudia Wörmann tror att läget på bostadsmarknaden har ett stort inflytande. 

– Den här diskussionen kring priserna kommer sannolikt att lugna sig när marknaden vänder. Får säljarna sina bostäder sålda till ett bra pris tror jag att vi kommer höra mindre om det här.