Varför kommer inte informationen fram?

Bostadsrätterna skickar ibland information till alla medlemsföreningar via e-post. Den går till de e-postadresser som ni har angett, antingen när medlemskapet tecknades eller senare. Vid varje utskick får vi hundratals så kallade studsar. Vi vill därför uppmana alla medlemsföreningar att se över era uppgifter.

För att få information om utbildningar, nya eller uppdaterade medlemsförmåner, nyhetsbrevet Bostadsrätterna Direkt och fakturan från oss uppmanar vi er i styrelsen att se över vilka uppgifter som finns om föreningen och att de stämmer.

Hur kontrollerar och ändrar vi uppgifter?

Det gör ni genom att logga in med BankID och gå in i portalen för medlemsservice. Klicka på namnet i inloggat läge och Mitt konto. I vänsterkolumnen finns Mina uppgifter och Min förening. Under respektive rubrik finner ni uppgifter dels till dig som loggat in, dels för hela föreningen och styrelsen.

Skaffa en gemensam e-postadress till styrelsen

För att minimera den här typen av problem är det klokt att skaffa en gemensam e-postadress som några eller alla i styrelsen har tillgång till. Den gemensamma e-postadressen består ju även om ledamöterna i styrelsen byts och medlemmarna vet alltid vilken adress de ska använda för att kontakta styrelsen.

Den gemensamma adressen är också bra att använda i alla sammanhang då ni kommunicerar med externa kontakter, leverantörer, entreprenörer med mera så att inget ”ramlar mellan stolarna” för att mejl gått till en enskild ledamot.

Fakta

Varför studsar e-postmeddelanden?

En studs är ett e-postmeddelande som inte kommer fram till mottagaradressen. Att e-post studsar kan bero på flera saker. Bland annat att e-postinkorgen är full eller att e-postservern ligger nere eller är överbelastad. Det är temporära problem.

Men det kan också bero på att:

  • E-postdomänen har upphört. Till exempel har Tele2 och Comhem för länge sedan lagt ner sina e-posttjänster men e-postadresser med dessa domäner ligger kvar.
  • E-postadressen är felstavad. En vanlig felstavning är att kasta om bokstäver i e-postadressen, till exempel att skriva ”teila.com” i stället för ”telia.com”.
  • En annan vanlig felstavning är att skriva ett kommatecken i stället för punkt.
  • En enskild persons e-postadress har slutat fungera. En del föreningar har angivit en e-postadress till exempelvis ordförandens arbetsplats. När personen sedan slutar sin anställning, och e-postkontot upphör, studsar e-posten tillbaka. 

Tänk på att:

  • Ur GDPR-synpunkt är det viktigt att ha en rutin för att byta lösenord till en gemensam e-postinkorg när styrelsesammansättningen förändras.
  • Ha helst inte en så kallad forward från en gemensam e-postadress till respektive ledamot. Om mejlen skickas vidare på det sättet blir det omöjligt att ha koll på rensningen av onödiga personuppgifter, som måste göras enligt GDPR, i inkommande mejl. Det är också lätt att glömma att ta bort ledamöter som gått ur styrelsen som mottagare från den gemensamma e-postadressen.
  • Vi hämtar in uppgifter om er registrerade styrelse från Bolagsverket, men det innebär inte att den kontaktperson som ni har angivit för utskick av Bostadsrätterna Direkt i pappersformat ändras per automatik. Denna uppgift behöver ni också kontrollera och eventuellt ändra i medlemsportalen.
  • Kontrollera även era fakturauppgifter i portalen för medlemsservice.