Enklare att rapportera om felaktigt folkbokförda

Skatteverket har lanserat en ny tjänst för att rapportera fel i folkbokföringen. Med tjänsten som är framtagen främst för fastighetsägare, däribland bostadsrättsföreningar, hoppas Skatteverket få in en större andel digitala tips om fel. Det ska i sin tur leda till snabbare och mer effektiv rättning.

Under hela 2021 var det 37 procent av alla underrättelser om felaktig folkbokföring som lämnades digitalt. I augusti i år kom 70 procent av tipsen in digitalt.

Den nya tjänsten som Skatteverket nu har lanserat vänder sig alltså till fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och bostadsbolag och kräver ingen inloggning.

Under de senaste åren har Skatteverket även öppnat en tjänst där privatpersoner kan rapportera att någon felaktigt folkbokfört sig på deras adress samt en för offentliga aktörer som upptäcker felaktigheter. Den som har en person felaktigt skriven på den egna adressen kan och bör fortfarande anmäla det inloggad på Mina Sidor.

Här kan ni läsa mer och hitta tjänsten!

Bli medlem

Testa oss och se vad vi går för. Bli medlem nu så bjuder vi på medlemskapet under hela 2024 (om föreningen inte har varit medlem tidigare).

Läs mer om medlemskapet