BankID för att logga in på bostadsratterna.se från den 27 april

Här har vi sammanställt frågor kring det nya sättet att logga in på vår webbplats. Detta gäller från den 27 april 2022. Sprid gärna informationen till övriga i er styrelse!

Hur loggar jag in?

Inloggning görs från och med den 27 april med Mobilt BankID.

När du klickar på knappen "Logga in" i övre högra hörnet på webbplatsen visas en inloggningsruta. I rutan anger du ditt personnummer och klickar på "Logga in". 
Därefter legitimerar du dig med ditt Mobila BankID.

Varför ska jag logga in på bostadsratterna.se?

Genom att logga in på Bostadsrätterna webbplats får du tillgång till exklusivt innehåll för medlemsföreningar: medlemsförmåner, rabattkoder, blanketter, mallar och möjlighet att ta del av Bostadsrättsskolans utbildningar samt ställa frågor till vår styrelserådgivning direkt på webbplatsen.

Du får också tillgång till den nya portalen för medlemsservice. I portalen finns föreningens medlemskort där ni kan se och uppdatera föreningens uppgifter och administrera vilka i styrelsen som vill ha nyhetsbrevet Bostadsrätterna Direkt. Ni kan också ladda upp era stadgar vilket underlättar i kontakten med oss i styrelserådgivningen.

I portalen kan du också uppdatera dina egna uppgifter som att lägga till din e-postadress. Du kan också ställa skriftliga frågor. Du når portalen i inloggat läge. Klicka på ditt namn och välj Mitt konto.

Tänk på att sprida information om förändringen till övriga i er styrelse!

Varför byter ni inloggningssätt?

Med Mobilt BankID kan du snabbt och säkert logga in på webbplatsen. På så sätt kan vi ge rådgivning till rätt personer hos er och därmed kvalitetssäkra vår rådgivning.

Varför fungerar inte min inloggning?

Tidigare inloggningsmetod med användarnamn och lösenord är borttagen och ersatt av inloggning med ditt personliga BankID. Detta är möjligt genom en automatisk matchning med uppgifterna om styrelsen som finns hos Bolagsverket. Dessa uppdateras varje natt.

Detta gör det förstås extra viktigt att era styrelseuppgifter är uppdaterade hos Bolagsverket. Om uppgifterna inte stämmer hänvisar vi till Bolagsverket där ni gör er uppdatering. Om uppgifterna hos Bolagsverket stämmer och du ändå har problem att logga in kan du alltid nå våra styrelserådgivare på telefon 0775-200 100.

Gäller det både ledamöter och suppleanter?

Ja, matchningen görs mot både ledamöter och suppleanter och alla kommer att kunna logga in med sitt BankID.

Vår revisor och vår valberedning - hur ska de göra?

Vi kommer precis som tidigare hjälpa även dem. De kan givetvis ringa oss som vanligt, men vill de ha ett skriftligt svar på en fråga måste de gå genom er i styrelsen.

Hur blir det för medlemmarna i vår förening? Hur loggar de in?

Medlemmarna i föreningen kommer inte behöva logga in för att komma åt de blanketter och förmåner som i dag ligger låsta. Dessa kommer i stället att ligga öppet. 

Jag har inget Mobilt BankID - hur gör jag då?

Har du inte möjlighet att skaffa ett eget BankID kan du alltid nå våra styrelserådgivare på telefon 0775-200 100.

Påverkar det här även vår egen webbplats som vi har genom Bostadsrätterna?

Nej, den information vi gick ut med i december gäller fortsatt. Under december förändrades hanteringen av inloggningsuppgifter för alla medlemsföreningar som använder förmånen Föreningens egen webbplats. Förändringen innebar att föreningarna själva numera styr över sina användare och lösenord. Se information om detta här.

Kommer det gamla inloggningssättet – med användarnamn och lösenord – finnas kvar som back-up ifall BankID-systemet får tekniska problem?

Nej, användarnamn och lösenord kommer helt att ersättas av inloggning med personligt BankID. Om BankID-systemet ligger nere kan du alltid nå oss på telefonrådgivningen, 0775-200 100, om du behöver råd i en akut fråga eller behöver en blankett.