De hjälper grannarna att handla under coronakrisen

Bild på Djoma Råjavan och Behnaz Zarringhalam
01 jul 2020 | När några grannar behövde isolera sig på grund av risken att smittas av covid-19 ryckte de boende i bostadsrättsföreningen Hjälmaren i Malmö ut. – Alla som bor här ska känna sig trygga, säger initiativtagaren Djoma Råjavan.

Coronakrisen | Grannhjälp

Ingen kan ju veta vem som tillhör en riskgrupp. Det konstaterar Djoma Råjavan, boende i bostadsrättföreningen Hjälmaren i centrala Malmö. För även om Hjälmaren inte har så många äldre, finns här kanske de som har andra sjukdomar som gör att de bör isolera sig, resonerade han när pandemin slog till våren 2020.

Djoma arbetar inom Region Skåne med HR-frågor och rekrytering inom vården. När covid-19 började sprida sig i regionen blev det full fart på jobbet med att hitta lösningar och medarbetare som kunde hjälpa till och stötta i vården. Det blev långa dagar.

– Jag kom hem från jobbet och började tänka på de som bor i vår förening. Detta måste ju drabba även dem. Så vad kan vi göra för att hjälpa dem?

Hans sambo Henrik Hemdrup är styrelseordförande i föreningen och Djoma kom med idén vid middagsbordet:

– Styrelsen är ju involverad i så många saker som rör medlemmarna och allihop känner varandra. Behöver våra grannar hjälp, är de sjuka eller känsliga? Kan vi inte kolla hur det står till och erbjuda vår hjälp?

– Egentligen var ju svaret självklart. De boende här ska känna sig trygga, säger Henrik.

Han tog frågan vidare till styrelsen som snabbt pratade ihop sig. De skrev en liten lapp i trappuppgången om erbjudande om hjälp och la ut informationen med kontaktuppgifter på hemsidan och föreningens Instagram.

Responsen var omedelbar – och positiv.

– Många grannar hörde av sig och tyckte initiativet var bra, de var glada att vi vill ställa upp för varandra i föreningen.

En ville också själv hjälpa till att handla. Och visst fanns det de som behövde hjälp. I föreningen, som består av 72 lägenheter och mestadels tvåor, är de flesta yngre. Men det finns några äldre och några i riskgrupp.

– Grannarna kunde inte ens lämna sina lägenheter, så utsatta var de. De ville ha hjälp med vanliga saker, det var inga problem för oss att handla till dem när vi ändå var ute och handlade själva, säger Djoma.

Många grannar hörde av sig och tyckte initiativet var bra, de var glada att vi vill ställa upp för varandra i föreningen.

Efterfrågan på toalettpapper och jäst var störst.

– Alla blev ju rädda att bli utan när alla hamstrade. Så vi fick åka runt till några olika ställen tills vi hittade allt. Det är en allvarlig situation ute i samhället, men för oss är det ju bara att sprita händerna mellan varven, säger Djoma.

Djoma såg också till att skaffa sig ett litet lager av mat, om någon skulle behöva.

– Vi köpte extra pasta och stapelvaror som vi kan ge bort. Vår egen närmaste granne är äldre och vi har hjälpt till där förut, med att bära saker och fixa med internet, då kom det naturligt att fråga även nu om vår hjälp behövs.

– Och de som fått hjälp tyckte att det var bra och kul att vi gjorde det. Det handlar om att bygga gemenskap. Man ska hjälpa varandra och skapa föreningen tillsammans. Vi i styrelsen har gjort mycket för att nå dit. Vi har ordnat julmingel, halloweenfest … Gemenskapen har blivit mycket starkare än den har varit innan och att hjälpas åt i svåra tider är en del av det, säger Henrik.

Föreningen bildades redan 1936. På den tiden klädde de boende upp sig i finkläder inför årsmötena, det var en stor och viktig händelse. Så är det inte längre och föreningen har tidvis kämpat med att få de boende att engagera sig och att delta i styrelsearbetet.

– Därför skaffade vi Instagramkontot som är ett förhållandevis lätt och enkelt sätt att kommunicera på. Man behöver inte gå in aktivt på någon sida, utan informationen bara kommer i allas flöde. Och via Instagram är det många medlemmar som peppar varandra – skriver ”Bra jobbat!” och ”Grymt!” Det ger mycket för gemenskapen. En bostadsrättsförening är ingen hyresrätt, utan här äger vi boendet tillsammans och tillsammans kan vi ändra och fatta beslut. Självklart ska vi hjälpa varandra, säger Henrik.

Petra Olander

95 %

av alla svenskar är beredda att hjälpa sina grannar under den pågående coronapandemin. Det visar en Sifoundersökning som gjordes i mitten av april. Många har redan hjälpt en äldre granne eller en person i en riskgrupp. De vanligaste tjänsterna är att handla eller gå till posten.

SÅ KAN NI HJÄLPA

  • Tänk brett. Bara för att grannarna inte är äldre, kan de ändå vara i en riskgrupp.
  • Sprid information i olika kanaler om att hjälp finns att få i föreningen, till exempel via lappar i trapphuset, sociala kanaler, hemsidan och sms.
  • Gör det enkelt. Ska du ändå handla kan du fråga grannen om du kan köpa något åt hen.

 

Skriv en kommentar

Mer som detta