Hej!
Det vanligaste är att stämman väljer vilka som ska vara "ledamöter" och vilka som ska vara "suppleanter", inte vem som ska vara kassör eller sekreterare.
Ibland händer det dock att stämman utser vem som ska vara ordförande. Om ordföranden sedan avgår måste man kalla till ny stämma och välja ny ordförande.
Oftast, skulle jag vilja påstå, beslutar styrelsen själv vilka som ska ha de olika arbetsuppgifterna som förekommer (ordförande, sekretererae, kassör osv). Dvs styrelsen "konstituerar sig". Fördelar arbetsuppgifterna mellan sig alltså. Den fördelningen kan styrelsen ändra när de önskar. Enda regeln som finns är att styrelsens ordförande alltid måste vara ledamot. Samtliga andra uppdrag kan mycket väl innehas av suppleanter. Det handlar krasst om arbetsfördelning. Men bara ledamöter har normalt sett rätt att teckna föreningens firma (skriva på avtal etc) så det är opraktiskt att ha en suppleant som kassör skulle jag vilja påstå.
Kika gärna vidare i denna artikel så ser du om det behövs extra stämma eller ej. Har ni suppleanter i styrelsen så torde det inte behövas någon extra stämma. Däremot nytt styrelsebeslut om vem i styrelsen som ska göra vad.
http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/nar-en-ledamo...
Hej Tack för ditt snabba svar,
men har ordförande rätt att inneha två poster
(ordförande o Kassör) när det finns suppleanter ?