Vi är en liten Brf på två parhus (4 lgh), nystartad sedan 2 år.
Vi sparar ca 1000 kr/år (200-300 kr/år/lgh) på att ha gått ner en storlek på sopkärlen. Kostnaden för inköp av nya kärl är inhämtad redan efter 1,5 år.
Vi använder cookies på bostadsratterna.se för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. För att kunna logga in och använda vissa delar av webbplatsen så som föreningens egen sida behöver du acceptera cookies. Läs mer om cookies och vår dataskyddspolicy.
Hej
Jag tänkte att detta skulle bli en forumstråd för smarta sätt att minska utgifterna för BRF.
Själv är jag ordförande i en BRF som är strax över 2 år gammal, och vi har lyckats med några besparingar (vi har säkert missat massor :-))
Citatet:
Det är aldrig inkomsterna det är fel på, det är utgifterna.
// Gunnar Sträng FD Finansminister
Vi är en liten Brf på två parhus (4 lgh), nystartad sedan 2 år.
Vi sparar ca 1000 kr/år (200-300 kr/år/lgh) på att ha gått ner en storlek på sopkärlen. Kostnaden för inköp av nya kärl är inhämtad redan efter 1,5 år.
Swesafe:
Vår BRF startad av NCC hade ett avtal med Swesafe där dom var vår nyckelleverantör.
Vi betalade som vanligt styckpris för nycklar, cylindrar service etc.
För detta abonnemang betalde vi 400:-/månad
Vi har bytt huvudleverantör till Majornas Lås, för flytten betalade vi en engångskostnad av 1000:- Det är vad Assa Abloy skall ha för att flytta låssystemet från en nyckelleverantör till en annan.
Månadskostnaden hos Majornas Lås är 0:-
Samma styckpris för nycklar, cylindrar service etc. som Swesafe.
Besparing år 1: 3,800:-
Besparing därefter: 4,800:-/år
Bank o administrationskostnader:
Försök växla till kvartalsavgift eller ännu längre tidsperiod, för varje inbetalning kostar:
- avisering (fakturering) till medlemmar, vuxna medlemmar klarar att betala utan månatlig påminnelse,
- hos banken för mottagande av inbetalning + ev aviseringsavgift för info via brev (underlag t bokföring),
- bokföring av varje händelse är inte heller gratis om ni anlitar bokföringsbyrå.
- ta hem utbetalningar till leverantörer från bokföringsbyrån, eller automatisera mera för tex sopor-värme-el et c.
(Från en medlem tillika aktiv kassör dvs jag sköter alla betalningar och bokföringen mm, för ett rätt modest arvode.)
Välkommen! Innan du startar en ny tråd för en fråga, sök igenom de trådar som finns. Kanske är frågan redan besvarad!
Var saklig, vänlig och håll dig till ämnet i respektive tråd. Lägg bara upp frågor eller svar på frågor. Kommentarer av typen ”jag vet inte heller” eller ”jag håller med” är överflödiga. Forumtrådar är ingen lämplig arena för munhuggning.
Inlägg som bryter mot forumets regler kan komma att justeras eller raderas.
Vi underlättar idag arbetet för 8 500 bostadsrättsföreningar och driver frågor som är viktiga för dem. Som medlem får ni bland mycket annat ekonomisk, juridisk och teknisk rådgivning samt utbildningar för styrelsen.
Appropå sopor har jag 3 aspekter:
- storlek på kärl (som nämndes ovan), + hellre 1 stor än 2 små
- frekvens, mer än en gång är svindyrt,
- avstånd, nära gatan o absolut ingen trapp.