Ladda för framtidens elbilar

Elbil som laddas (tankas)
08 aug 2016 | Elbilarna blir allt vanligare i Sverige. De närmaste åren förväntas dagens cirka 15 000 eldrivna personbilar mångdubblas. Bostadsrättsföreningar som vill hänga med måste planera för laddmöjligheter.

Även om utvecklingen inte följer någon rak linje är den ändå tydlig:
Antalet elbilar och elhybrider i Sverige ökar kraftigt varje år.

– De närmaste åren kommer antalet definitivt att fortsätta mångdubblas, säger Mattias
Goldmann, vd för den gröna, liberala tankesmedjan Fores och tidigare talesperson för Gröna Bilister.

Mats Lindbäck, informationschef på Bostäderna, har det senaste halvåret märkt av trenden i form av alltfler frågor om hur en bostadsrättsförening ska agera när medlemmar vill ladda sina elbilar hemma.

– Formellt har föreningen ingen skyldighet att ordna vare sig laddplatser eller parkeringsplatser. Men en förening vill förstås hjälpa sina medlemmar att hitta lösningar. Då finns det en del att tänka på, säger Mats Lindbäck.

Samtidigt

Bland det första är att kolla med sitt nätbolag och en fackman att ledningarna (inklusive servisledning) klarar att flera fordon laddas samtidigt.

Nästa steg är att dra fram ledningar till laddplatsen, montera laddstolpar eller eventuellt modifiera befintliga laddstolpar för motorvärmare. Och fundera på hur elen ska faktureras.

Här finns flera varianter. Vanligast är att föreningen lägger på en schablonkostnad för elen på garagehyran. En annan är att köpa en dyrare färdig lösning där företag fixar framdragning, underhåll, eldistribution och fakturering.

Ett mellanalternativ är att föreningen fixar ”hårdvaran”, men låter elleverantören fakturera elen som ett eget abonnemang.

– Att betala en schablonavgift är smidigast för föreningen som då egentligen bara behöver se till att det finns ledningar och laddstolpar, säger Mats Lindbäck.

Paketlösning

Mattias Goldmanns bostadsrättsförening i Solna valde en paketlösning och investerade cirka 10 000 kronor per laddplats. Då ingick en säker och tekniskt avancerad laddbox. Elkostnaden hamnar på den vanliga fakturan.

– Flera medlemmar har elbil och fler är på gång. Det känns faktiskt som att vi redan bor i ett skönare och renare område. Och mäklarna använder laddplatserna som argument när en lägenhet ska säljas. De höjer värdet, säger Goldmann.

Han tycker att alla som vill och kan bör byta till eldrivet så fort som möjligt. Trots att det kommer att hända mycket med batterikapacitet och prisbild.´

– Det är lite som med datorer. Vi vet att de blir billigare och bättre och att andrahandsvärdet är lågt. Ändå var det få som stannade kvar vid sin skrivmaskin, säger Mattias Goldmann.

Hur snabbt befintliga bostadsrättsföreningar i landet kommer att bygga laddplatser beror enligt Goldmann på intresse och ekonomi:

– Men för nybyggda bostadsrätter kommer det att bli standard. Det är dessutom billigare att planera för elbilar från början.

Thomas Östberg
 

FAKTA/Bygga laddplatser – så går det till:

• Statliga bidrag kan sökas i Naturvårdsverkets satsning Klimatklivet.

• Prisexempel 1: 5 p-platser med separata laddboxar kostar cirka 75 000 kronor (varav 40 000 för installation).

• Prisexempel 2: satser för ombyggnad av motorvärmare till kombinerat uttag kostar cirka 7 000 kronor plus arbete.

• De flesta moderna laddboxar har inbyggda elmätare.

Läs också:
"Fler vill skaffa elbil"

Skriv en kommentar

Mer som detta