"Fler vill skaffa elbil"

Mirjam Rissanen Hjorth har en elbil och vill gärna kunna ladda den vid hemmet. I bakgrunden bostadsrättsföreningens ordförande Erik Winerö.
08 aug 2016 | Brf Mansered i Jonsered utanför Göteborg är en av de föreningar som behöver elbilsanpassa parkeringsplatserna. En medlem har redan elbil och flera planerar att skaffa.

BRF Manered i Partille kommun har 30 tillgängliga parkeringsplatser. 28 är utrustade med eluttag för motorvärmare.

När en av föreningens medlemmar började ladda sin elbil uppstod flera frågor. En handlade om säkerhet. En annan om vem som ska betala för den ökade elkonsumtionen och hur. Hittills har föreningen bjudit på elen.

– Går det att koppla kostnaden till varje hushålls elräkning? Behöver våra stolpar anpassas av säkerhetsskäl? Det är ett par frågor vi funderat på, säger föreningens ordförande Erik Winerö.

Elbolaget Göteborg Energi är ett av de företag som erbjuder bostadsrättsföreningar laddstolpar och laddboxar. Bolaget installerar och drar ledningar. En färdig laddplats kostar mellan 10 000 och 40 000 kronor.

Snöskottning
Affärsutvecklaren Dan Bergman tycker att föreningar som har laddplatser för motorvärmare bör göra en inventering innan de börjar ladda bilar:

• Vilken strömstyrka tål kontakter och ledningar? 16 ampere är bra.
• Se till att det finns jordfelsbrytare.
• Stolparna ska tåla snöskottning.
• Kontakter av typ 2 och mode 3 ser till att uttaget är strömlöst tills stationen och fordonet har en god jordad koppling.

Göteborg Energi erbjuder ännu inte debitering på hushållets elräkning, men räknar med att det kommer. Inom kort införs möjligheten att kostnaden läggs på föreningens gemensamma abonnemang och att en ”intelligent” stolpe med mätare talar om vem som laddat.

Läs också:
Ladda för framtidens elbilar

Skriv en kommentar

Mer som detta